Vaihda ahmiminen tietoiseen nautiskeluun

Vaihda ahmiminen tietoiseen nautiskeluun
9.1.2018 No Comments » Elämäntavat, Hanna Markuksela Hanna Markuksela

Saavun hiljaiseen kotiin. Istun alas keittiön pöydän ääreen ja odotan teeveden kiehumista. Tee tuoksuu täydelliseltä, kukilta. Asetan kuppini viereen tumman minttusuklaalevyn ja lohkaisen palan. Keskityn suklaan makuun, suljen silmäni…Tuntuu kuin yksi pala vastaisi kokonaista levyä. Kun siihen keskittyy kunnolla. Alan lukea lehteä, en kaipaa muuta. On hyvä olla.

Tuossa oli kuvaus ruokahetkestä, jota voisin kutsua täydellisen tietoiseksi syömiseksi.

Rauhoitu, nauti ja tunnista kylläisyys

Huono keskittyminen ateriointiin voi vaikeuttaa kylläisyydensäätelyä. Ruokaa hotkittaessa ja sählättäessä ohessa muuta katkeaa helposti yhteys oman kehon viesteihin. Syömistä ei tule lopetettua ajoissa. Lisäksi ruoasta saatava mielihyvä jää puolitiehen. Tästä johtuen jokainen meistä hyötyy ruokailuhetkien rauhoittamisesta oli tavoitteena laihtuminen, terveellisten ruokailutottumusten omaksuminen tai vaikka ruoansulatusongelmien parantaminen.

Mallia muutoksiin voi ottaa esimerkiksi japanilaisilta, noilta tietoisen syömisen zen-mestareilta. Japanissa jopa pikaruoka on usein kauniisti koristeltua, hyvin maustettua ja puikoilla rauhassa syötävää. Ruokaa kunnioitetaan ja omaa kehoa arvostetaan silloinkin kun on kiire.

Tämä ei tarkoita sitä, että joka ikisen aterian pitäisi olla meditaatiota muistuttava märehtimissessio.

Jos edes osa ateriahetkistä keskitetään pelkästään syömiseen kännykkäpuhelujen ja sähköpostien pläräämisen sijaan, ollaan jo hyvällä mallilla. Suomalaisilla on tässä paljon oppimista, sillä yhä useampi meistä on hukannut kehonsa ja mielensä yhteyden, kuten länsimaisen yhteiskunnan hektisessä vaikutuspiirissä kasvaville usein käy.

Fiksaa ruokavalion perusta kuntoon

Kehon ja mielen yhteys on niin erottamaton, että tietoisemman syömisen harjoittelun yhteydessä on tärkeää huolehtia siitä, että ruokavalion isot linjat ovat kunnossa. Sisällyttämällä aterioille proteiinia ja kasviksia edistämään kylläisyyttä sekä tasaamaan verensokeria helpotetaan sopivan ruokamäärän löytämistä. Lisäksi syömällä tarpeeksi säännöllisesti ja hiilihydraattitietoisesti estetään nälän yltyminen hallitsemattomaksi.

Säännöllinen syöminen on erityisesti naisille todella tärkeää, sillä nainen kestää keskimäärin miestä huonommin verensokerin heilahteluja. Tämän on varmasti moni nälkäisen naisen kanssa tekemisiin joutunut tai vaikeissa olosuhteissa matkustanut mies saanut tuta. Samaisesta ilmiöstä johtuen erilaisia ahmimisongelmia esiintyy naisilla miehiä useammin.

Usein tunnesyömiseksi luokiteltujen ahmimiskohtausten taustalta löytyy kehon yritys korjata väliin jätettyjen aterioiden takia romahtanutta verensokeria. On hyvä huomata, että verensokerin mukana romahtaa myös mieliala, sillä aivojemme toiminta on optimaalisinta kun verensokeri pysyy tasaisena. Tietoisen syömisen kursseillamme opastankin ryhmäläisiä koostamaan ruokavalion siten, että verensokerin heilahtelusta ja ruokavalion puutteista aiheutuvat himot ja ahmintakohtaukset jäävät pois. Perusjutut on siis tärkeää omaksua, sillä kylläisyydensäätelyn toimivuus on suurelta osin kiinni yksilöllisesti sopivasta ruokarytmistä sekä ruokavalion koostumuksesta.

Ota syömisen psykologia haltuun

Mikäli vinoutuneet ruokailutottumukset halutaan työstää pysyvästi kuntoon on ruokavalion laadun ohella välttämätöntä perehtyä myös syömisen psykologiaan. Ihminen ei ole mikään robotti, joka syö mitä käsketään hyvää tietoa saatuaan ja voi hyvin tästä ikuisuuteen. Olemme siitä mielenkiintoisia aparaatteja, että toimintaamme syömiskäyttäytymisen osalta vaikuttavat lukemattomat eri muuttujat. Sosiaalinen ympäristö, keinomme käsitellä erilaisia tunteita, ruokamuistot ja tottumukset. Vaikka kaikki näyttäisikin paperilla yksinkertaiselta, voi pakka mennä sekaisin esimerkiksi silloin, kun vaikeita tunteita ja tilanteita ei osata kohdata turvautumatta lohturuokaan. Omalle syömiselle asetetut tiukat säännöt on myös tehty vain rikottaviksi. Jos kiellät itseltäsi jotain absoluuttisesti, tahdot sitä entistä enemmän. Jos yrität olla ajattelematta jotain, ajattelet sitä kahta kauheammin.

Yritäpä olla ajattelematta vaikka suklaa-kermatäytteistä berliininmunkkia. Mitä tapahtuu?

En kannusta ketään rakentamaan ruokavaliotaan pullasta ja suklaasta ”omaa kehoa kuunnellen”, mutten kannusta myöskään välttämättään näitä ruokia kuin ruttoa ilman terveydellisiä perusteita. Mikäli keho huutaa jatkuvasti vääriä asoita, on ruokavalio lähtökohdiltaan pielessä ja korjausliikettä tarvitaan kuten edellisessä kappaleessa todettiin. Kuitenkin myös ihmiset, joille on suunniteltu täydellinen ruokavalio, kärsivät tunnesyömisestä ja hallitsemattomista ruokahimoista. Nykyään ihmiset myös pelkäävät suunnattomasti kontrollin menettämistä, vaikka todellisuudessa juuri syömiseen liitetty ylikontrolloiminen on usein syömishäiriöiden keskeisimpiä syitä. Kontrollin voi saavuttaa vain luopumalla siitä. Tähän uskominen voi olla vaikeaa, mistä johtuen asiantuntijan apua tarvitaan usein vuosikausia rakentuneiden kierteiden purkamiseen.

Teoriassa yksinkertaista, käytännössä mahdollista

Edellämainitun tiivistyksenä voisin vielä todeta, että pääpiirteissään ahmimisongelmien ja ruokaan liittyvien pakkomielteiden korjaaminen tapahtuu seuraavat eri osa-alueet työstämällä.

  • 1. Ateriarytmi
    2. Proteiinin, kuidun ja kasvisten määrä
    3. Hiilihydraattien laatu
    4. Ruokahetkien rauhoittaminen
    5. Ruokaan liittyvän ajatusmaailman rentouttaminen
    6. Ruokavalion valtaosa priimaa, loppu nautintoa, 0 % pakkomielteitä

Tags

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *