Onnellisuuden avaimet

Onnellisuuden avaimet
24.11.2016 No Comments » Elämäntavat, Hanna Markuksela, Sanna Kinnunen, Stressinhallinta Sanna Kinnunen

Onnellisuutta tavoitellaan hyvin monenlaisilla tavoilla. Tämä blogi tarjoaa muutaman tutkimuksella koetellun keinon oman onnellisuuden lisäämiseen. Yksittäiset palat ovat ilmestyneet aiemmin Zeneraattoreiden Facebookissa.

Voiko rahalla ostaa onnea?

Raha vaikuttaa onnellisuuteen, jos se ei riitä kunnolla elämiseen tai aiheuttaa jatkuvaa huolta. Sen sijaan siinä vaiheessa kun perustarpeet on täytetty, laskee rahan merkitys huomattavasti. Suuret määrät rahaa tilillä eivät siis lisää onnellisuutta, mutta rahalla voi sen sijaan ostaa onnea! Nimittäin kokemusten muodossa.

Tutkimustieto kertoo, että kokemusten ostaminen lisää onnellisuutta enemmän kuin tavaroiden ostaminen. Esimerkiksi elokuvissa käymiseen, hyvään ruokaan ja matkailuun panostaminen kannattaa turhan krääsän haalimisen sijaan.Toisaalta jos status on sinulle tärkeää, voi onnea tuottaa myös statussymboleiden ostaminen. Tästä hyvänä esimerkkinä monelle naiselle ja miehelle rakas hieno auto.

Lisäksi rahalla voi ostaa onnea myös sijoittamalla sitä muihin ihmisiin. Tämä on myös hyväksi terveydelle, sillä anteliaisuuden on osoitettu laskevan verenpainetta jopa kahden vuoden seurannoissa. Muistakaahan siis hyväntekeväisyys ja läheisiinne sijoittaminen. Pihiys ei tee onnelliseksi ketään. 😉

Liike on mielialalääke?

onnellisuus2Tutkimustiedon perusteella säännöllisesti liikkuvat ovat onnellisempia kuin harvemmin liikkuvat. Säännöllisellä liikkumisella tarkoitetaan urheilusuorituksia vähintään kolmena päivänä viikossa. Montako kertaa aiot ottaa liikuntalääkkeesi tällä viikolla ja mikä on sinulle sopiva annostus?

Liikunnalla on vaikutuksia myös hyvään mieleen töissä. Tutkimuksissa on huomattu paineensietokyvyn paraneminen niillä, jotka liikkuvat ennen töitä tai töiden välissä. Mikä onkaan ihanampi tunne, kuin hyvä verenkierto sekä suorituskykyinen ja onnellinen olo töissä hyvän aamulenkin jälkeen. Tähän kannattaa varata aikaa vaikkapa nousemalla hieman aiemmin.

Liikunnan hyötyvaikutuksia lisää liikkumaan lähtemisen matala kynnys, joten luonnon läheisyydessä asuminen tai helppo siirtyminen kuntosalille edistää onnellisuuttasi. Jos aikataulu on kiireinen ja lähteminen takkuaa, voi olla viisainta pitää treenikamoja autossa ja sopivalla hetkellä, suurempia miettimättä karauttaa salin ovelle. Se on ihan sallittua, kunhan tulee liikuttua siellä salilla. 🙂

Liikunnan onnellisuusvaikutuksissa on kuitenkin selkeitä eroja yksilöiden välillä. Sama resepti ei toimi kaikille. Mikäli liikunta ei tuo sinulle mielihyvää toisin kuin endorfiinihuumassa lenkkejään hehkuttaville kavereillesi, voi jokin taidepainotteinen harrastus tai hyödyllinen tekeminen olla ennemmin sinun juttusi. Tosin vaikka liikunta ei aiheuta samanlaista onnellisuushormoniryöppyä meistä jokaiselle, koskevat liikunnan terveysvaikutukset kaikkia. Niinpä voi olla hyvä kytkeä taide tai tärkeät hommat edes jonkinlaiseen liikkeeseen.

  • * Valitse liikuntamuoto, josta oikeasti pidät. Sellainen jota odotat ja innolla ja jota voisit harrastaa, vaikka siitä ei tulisi edes terveyshyötyjä.

    * Jos et välitä liikunnasta etkä saa hyvän olon hormonivaikutuksia, mutta haluat edes terveysedut, kulje työmatkat ja kauppareissut kävellen, hyödynnä portaat ja hanki erimerkiksi konsolipelejä, joita pelatessa tulee liikkua.

    * Tai kokeile vaikka siirtää ystävien tai läheisten kanssa käytäviä pitkiä keskusteluja kävelylenkkien yhteyteen (tunnetaan nimellä terapiakävelyt)

    * Tai jos ystävä on kaukana, ota puhelin käteen ja lähde hänen kanssaan etäkävelylle.

Tartu hetkeen, tartut onneen

onnellisuus3Nykymaailmassa arvostetaan kovaa tempoa ja multitaskaamista. Tutkimusdata kuitenkin osoittaa, ettei tällaisella reseptillä tulla onnelliseksi. Kaikkein onnellisimpia ovat ne, jotka “tarttuvat hetkeen” eli pysähtyvät säännöllisesti nauttimaan arjen pienistä, yksinkertaisista asioista. Enemmän tietoista läsnäoloa harrastavat jopa näyttävät onnellisemmilta muiden silmissä.

Pysähtymistä kannattaa alkaa opetella mindfulness-harjoittelun kautta. Mindfulnessilla tarkoitetaan yksinkertaisesti läsnäolemista nykyhetkessä menneiden murehtimisen tai tulevaisuudesta huolehtimisen sijaan. Mindfulness-harjoittelulla on monenlaisia myönteisiä vaikutuksia, kuten keskittymiskyvyn paraneminen, tehokkaampi tunteiden säätely ja parempi toimintakyky hankalissa tilanteissa. Mindfulness-harjoittelun vaikutukset näkyvät aivoissa asti myönteisinä muutoksina niillä alueilla, jotka vastaavat esimerkiksi tunnepitoisiin asioihin reagoimisesta. Mindfulness-harjoittelu on siis yksinkertainen ja erittäin tehokas tapa aloittaa oman onnellisuuden lisääminen.

  • 1. Valitse jokin arjen askare, jonka teet joka päivä. Esimerkiksi hampaiden harjaus, työmatka, syöminen tai vaikka tiskaaminen.

    2. Tee tämä asia tietoisesti läsnäollen joka päivä seuraavan viikon ajan. Läsnäolo tarkoittaa, että kuulostelet omia tuntemuksiasi asiaa tehdessäsi ja että keskityt kyseisessä hetkessä havaitsemiisi ääniin, tuoksuihin, makuihin ja näköhavaintoihisi.

    3. Kun huomaat mielesi harhautuneen johonkin nykyhetkestä, pane tämä vain ystävällisesti merkille ja palauta huomio takaisin hengitykseen.

Onni on toisesta välittämistä – varsinkin silloin kun harrastat seksiä

Ihmissuhteet voivat tuoda suuren onnen tai tuhota sen, tilanteesta riippuen. Yleisellä tasolla on joka tapauksessa huomattu, että läheiset ja luottamukselliset ihmissuhteet lisäävät onnellisuutta. Mikä merkitys sillä on kenen kanssa olet läheinen ja keneen luotat? Nuorilla aikuisilla tehtiin tutkimus aiheesta. Tulosten mukaan sinkkujen onnellisuuteen vaikuttavat suhteet äitiin ja parhaaseen ystävään. Suhteessa olevien onneen vaikuttaa sen sijaan romanttisen kumppanin lisäksi suhde äitiin. Lisäksi heillä oman kumppanin tuki suojasi parhaan ystävän kanssa riitelystä seuranneilta suruilta. Parhaan ystävän tuella ei taasen ollut yhtä suurta vaikutusta riitatilanteissa kumppanin kanssa.

Romanttinen suhde vaikuttaa siis onnellisuuteen, mutta millainen tämän suhteen pitäisi olla tuottaakseen murheen sijaan onnea? Suuri määrä halailua, pussailua ja kumppanin hyväilyä tavalla tai toisella on tutkimuksen mukaan todella merkityksellistä parisuhteessa elävien onnellisuudelle. Onni ja seksi linkittyivät myös selkeästi toisiinsa. Onnellisten seksissä erityisen tärkeää on toisen nautinnosta välittäminen.

Jos sinulla ei ole romanttista suhdetta tai ystäväpiirisi on rajallinen, voit kuitenkin edelleen edistää onnellisuuttasi ihmissuhteissa. Tutkimus on havainnut, että halu auttaa muita on jo itsessään yhteydessä onnellisuuteen ja elämääntyytyväisyyteen. Kun tämä yhdistyy todellisiin mahdollisuuksiin auttaa, lisääntyy onnellisuus edelleen. Muiden jeesaaminen, vapaaehtoistyö tai auttajan ammatti voivat siis olla suuria onnen lähteitä.

Millä lailla sinä haluat osoittaa välittämistä läheisillesi?

Yksinkertainen harjoitus sinulle, joka haluat lisätä onnellisuuttasi ja elinikääsi!

onnellisuus4Tämä onnellisuusvinkkilistaus huipentuu “loving kindnessiin” eli rakastavan ystävällisyyden -tekniikkan harjoittelemiseen. Harjoitus voi hidastaa vanhenemistasi pidentämällä solujesi telomeerien pituutta samalla kun parannat ihmissuhteidesi laatua. Vaikka tuntisit olevasi liian kärsimätön meditoimaan, kannattaa rakastavaa ystävällisyyttä sinnikkäästi harjoitella, sillä jo lyhyen myötätuntomeditaation on huomattu lisäävän välittömästi myönteisiä tunteita. Myös ihmissuhteiden laatu voi parantua oman olosi kohentuessa ja haitallisen itsekritiikin vähentyessä.

Aloita muutos käyttämällä Zeneraattoreiden Loving kindness -treeniäänitettä ja katso mitä tapahtuu jo muutaman viikon säännöllisellä harjoittelulla.

 

Lähteet

Aknin, L. B., Norton, M. I., & Dunn, E. W. (2009). From wealth to well-being? Money matters, but less than people think. The Journal of Positive Psychology, 4(6), 523-527.

Choi, Y., Karremans, J. C., & Barendregt, H. (2012). The happy face of mindfulness: Mindfulness meditation is associated with perceptions of happiness as rated by outside observers. The Journal of Positive Psychology, 7(1), 30-35.

Coulson, J. C., McKenna, J., & Field, M. (2008). Exercising at work and self-reported work performance. International Journal of Workplace Health Management, 1(3), 176-197.

Demir, M. (2010). Close relationships and happiness among emerging adults. Journal of Happiness Studies, 11(3), 293-313.

Dolan, P., Kavetsos, G., & Vlaev, I. (2014). The happiness workout. Social Indicators Research, 119(3), 1363-1377.

Fisher, W. A., Donahue, K. L., Long, J. S., Heiman, J. R., Rosen, R. C., & Sand, M. S. (2015). Individual and partner correlates of sexual satisfaction and relationship happiness in midlife couples: Dyadic analysis of the International Survey of Relationships. Archives of Sexual Behavior, 44(6), 1609-1620.

Gotink, R. A., Meijboom, R., Vernooij, M. W., Smits, M., & Hunink, M. M. (2016). 8-week mindfulness based stress reduction induces brain changes similar to traditional long-term meditation practice–a systematic review. Brain and Cognition, 108, 32-41.

Hoge, E. A., Chen, M. M., Orr, E., Metcalf, C. A., Fischer, L. E., Pollack, M. H., … & Simon, N. M. (2013). Loving-Kindness Meditation practice associated with longer telomeres in women. Brain, Behavior, and Immunity, 32, 159-163.

Hölzel, B. K., Lazar, S. W., Gard, T., Schuman-Olivier, Z., Vago, D. R., & Ott, U. (2011). How does mindfulness meditation work? Proposing mechanisms of action from a conceptual and neural perspective. Perspectives on Psychological Science, 6(6), 537-559.

Kye, S. Y., & Park, K. (2014). Health-related determinants of happiness in Korean adults. International Journal of Public Health, 59(5), 731-738.

Moynihan, D. P., DeLeire, T., & Enami, K. (2015). A Life Worth Living Evidence on the Relationship Between Prosocial Values and Happiness. The American Review of Public Administration, 45(3), 311-326.

Shahar, B., Szsepsenwol, O., Zilcha‐Mano, S., Haim, N., Zamir, O., Levi‐Yeshuvi, S., & Levit‐Binnun, N. (2015). A wait‐list randomized controlled trial of loving‐kindness meditation programme for self‐criticism. Clinical Psychology & Psychotherapy, 22(4), 346-356.

Whillans, A. V., Dunn, E. W., Sandstrom, G. M., Dickerson, S. S., & Madden, K. M. (2016). Is spending money on others good for your heart?. Health Psychology, 35(6), 574.

Yu, Y., Jing, F., Su, C. T., Zhou, N., & Nguyen, B. (2016). Impact of material vs. experiential purchase types on happiness: The moderating role of self‐discrepancy. Journal of Consumer Behaviour, 15(6), 571-579.

Zeng, X., Chiu, C. P., Wang, R., Oei, T. P., & Leung, F. Y. (2015). The effect of loving-kindness meditation on positive emotions: a meta-analytic review. Frontiers in Psychology, 6.

Tags

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *