Ystävällisyyden ja myötätunnon harjoitus

Ystävällisyyden ja myötätunnon harjoitus
30.10.2017 No Comments » Ajanhallinta, Elämäntavat, Sanna Kinnunen, Stressinhallinta, Vuorovaikutus Sanna Kinnunen

Ystävällisyyden ja myötätunnon harjoittaminen tuo monia hyötyjä, muttei välttämättä ole kovin helppoa lähteä liikkeelle näiden taitojen kehittämisessä. Alla oleva harjoitus on yksi eniten tutkituista yksittäisistä harjoituksista näiden taitojen kehittämiseen. Sen hyödyt niin omalle hyvinvoinnille kuin ihmissuhteille on osoitettu useissa laajoissa tutkimuksissa. Harjoituksessa hyödynnetään erilaisia hyvän toivotuksia ja äkkiseltään tällainen harjoittelutapa voi tuntua monelle vieraalta. Suosittelemme kuitenkin kokeilemaan harjoitusta rauhassa muutaman kerran ja tekemään vasta sitten johtopäätöksiä harjoituksen hyödyistä itselle. Ystävällisiä ja myötätuntoisia hetkiä!

  • • Lisää myönteisiä tunteita, myönteistä ajattelua ja elämäntyytyväisyyttä
    • Vähemmän stressiäm ahdistusta ja pahoinvointia
    • Paremmat ihmissuhdetaidot ja kehittyneempi tunteiden käsittely
    • Enemmän myötätuntoa sekä itseä että muita kohtaan
    • Harjoittelu kehittää kykyä ratkaista ristiriitoja ja tehdä päätöksiä ristiriitatilanteissa
    • Harjoittelu on yhteydessä pidempää elinikää ennustaviin biologisiin tekijöihin (esim. telomeerien pituus)
    • Aivoissa hyvinvointia tukevia rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia

Ystävällisyyden ja myötätunnon harjoitus, kesto 11:26

Lähteet

Fredrickson, B. L., Cohn, M. A., Coffey, K. A., Pek, J., & Finkel, S. M. (2008). Open hearts build lives: positive emotions, induced through loving-kindness meditation, build consequential personal resources. Journal of Personality and Social Psychology95, 1045-1062.

Hoge, E. A., Chen, M. M., Orr, E., Metcalf, C. A., Fischer, L. E., Pollack, M. H., … & Simon, N. M. (2013). Loving-Kindness Meditation practice associated with longer telomeres in women. Brain, Behavior, and Immunity32, 159-163.

Leung, M. K., Chan, C. C., Yin, J., Lee, C. F., So, K. F., & Lee, T. M. (2012). Increased gray matter volume in the right angular and posterior parahippocampal gyri in loving-kindness meditators. Social Cognitive and Affective Neuroscience8, 34-39.

Lippelt, D. P., Hommel, B., & Colzato, L. S. (2014). Focused attention, open monitoring and loving kindness meditation: effects on attention, conflict monitoring, and creativity–A review. Frontiers in Psychology5.

Shonin, E., Van Gordon, W., Compare, A., Zangeneh, M., & Griffiths, M. D. (2015). Buddhist-derived loving-kindness and compassion meditation for the treatment of psychopathology: a systematic review. Mindfulness6, 1161-1180.

Zeng, X., Chiu, C. P., Wang, R., Oei, T. P., & Leung, F. Y. (2015). The effect of loving-kindness meditation on positive emotions: a meta-analytic review. Frontiers in Psychology6.

Tags

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *