10 päivän mindfulness-startti

10 päivän mindfulness-startti
19.12.2018 No Comments » Ajanhallinta, Hanna Markuksela, Sanna Kinnunen, Stressinhallinta Hanna Markuksela

Kaipaatko apua kiireen kesytykseen? Haluatko nauttia enemmän elämän pienistä ja suurista iloista? Tahdotko nostaa suorituskykyäsi käyttämättä siihen valtavasti aikaa tai muita resursseja? Meillä on ratkaisu sinulle: Kokeile 10 päivän mindfulness-starttia. Mindfulness-harjoittelu lisää tutkitusti suorituskykyä ja hyvinvointia sekä parantaa vuorovaikutustaitoja ja elämääntyytyväisyyttä. Vaikutuksia tehostat jatkamalla suosikkiharjoituksiasi myös 10 päivän kokeilun jälkeen. Tsemppiä harjoitteluun!

Päivä 1: Kiireen kesytys hengittämällä

mindfulness-startti

Tärkeintä mitä voit tehdä kiireen keskellä, on pysähtyä hetkeksi. Kiire saa kehon nopeasti ylivireyteen, mikä ei edistä suorituskykyä. Syvä hengitys taas laskee kehon ja mielen kierroksia ja auttaa keskittymään olennaiseen. Pääset nopeammin perille, kun kiireuhdat vähän hitaammin.

Päivä 2: Kolmen aistikanavan kävely

mindfulness-startti

Normaalitilanteessa aistimme tottuvat nopeasti, emme esimerkiksi huomaa vaatteiden kosketusta iholla enää muutaman käyttöhetken jälkeen. Kun mieli on turhan kiireinen, voimme kuitenkin siirtää huomion aisteihin ja irrottaa hetkeksi itsemme pään sisäisistä pyörityksistä.

Päivä 3: Mielipaikkaharjoitus

mindfulness-startti

Mieliluvitusmatka sopii hetken hengähdykseen tauolla tai vaikka junnaavien ajatusten katkaisemiseen. Myönteiset mielikuvat auttavat meitä herättämään ilon ja hyvän olon tunteita. Myönteisillä tunteilla taas on näköaloja avartava ja luovuutta ruokkiva vaikutus. Tunne harjoituksen vaikutus erityisesti kehossasi.

Päivä 4: Mindfulness-siivoushetki

mindfulness-startti

Miten koet siivoamisen ja arkiset kotityöt? Voit saada tätä treenaamalla aivan uutta säpinää kodinhoitoon. Näkökulman vaihto arkisiin rutiineihin auttaa pysäyttämään automaatilla junnaavan mielen. Samalla saatat löytää tehokkaampia ja mieluisempia tapoja hoitaa arjen askareet.

Päivä 5: Kynttilämeditaatio

mindfulness-startti

Tämä harjoitus sopii erityisen hyvin pimeisiin talvi-iltoihin. Kynttilämeditaatio on kätevä tapa treenata omaa keskittymiskykyä. Kun tehtävästä toiseen poukkoilevan mielen aika ajoin pysäyttää, muuttuu priorisointikin helpommaksi.

Päivä 6: Kosketukseen keskittyminen

mindfulness-startti

Kosketuksella on hyvää oloa tuovaa voimaa. Itsen tai jopa tyynyn halaaminen rauhoittaa keskushermostoa ja edistää oksitosiinin eli tyyneyshormonin eritystä. Kosketusharjoituksen voi halutessaan tehdä myös läheisen kanssa.

Päivä 7: Kahvi/teehetki luonnossa

mindfulness_startti7

Tutkimusten mukaan jo 5 minuuttia metsässä nostaa mielialaa ja laskee verenpainetta. Luonnossa liikkuminen ylipäänsä laskee stressitasoja. Jos et pääse luontoon tänään, tee tämän päivän haaste mielipaikkaharjoituksena.

Päivä 8: Itsemyötätuntoinen ajattelu

mindfulness-startti

Jokaisella ajatuksellasi on kehollinen vaikutus. Voit tuhota tai hoitaa terveyttäsi ajatusten voimalla. Valitse siis huolella se, mitä itsellesi toistat päivästä, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Monesti sisäisen maailman viestit ovat turhan ankaria tai huolestuttavia, vaikka todellisuudessa kaikki olisikin hyvin. Jos sanot itsellesi jotain myönteistä, joka sopii juuri sinulle, edistät merkittävästi jaksamistasi.

Päivä 9: Pyjamakalsaripäivä

mindfulness-startti

Laajojen stressitasomittausten perusteella lauantai on stressaavin päivä, kun harrastukset ja vapaa-ajan kova tahti kuormittavat suomalaisia. Siksi on suositeltavaa pitää välillä kunnon paussi ja antaa keholle ja mielelle tilaa palautua. Säännölliset pyjamakalsaripäivät tukevat jokapäiväistä kuormituksen säätelyä.

Päivä 10: Mielen haastaminen

mindfulness-startti

Kun ajatukset alkavat synkistyä, kannattaa pysähtyä sekunnin murto-osaksi oman mielen objektiivisuuden tai sen puuttumisen äärelle. Kiire ja kuormitus voivat sumentaa arviointikyvyn ja muuttaa ajatukset epärealistisen kielteisiksi. Ilmiö aiheuttaa turhaa lisäkuormitusta, joten jos huomaat, että kiireiden ja paineiden keskellä sinua vaivaa ahdistava ajatus, älä ota sitä vakavasti ennen kuin olet käynyt läpi kuvan listan.

Opi lisää mindfulnessista

Halutessasi päästä vielä pidemmälle mindfulnessin taidossa, ota yhteyttä ja pyydä tarjous mindfulness-valmennuksesta itsellesi tai yrityksellesi. Voit jättää yhteystietosi alle ja olemme sinuun yhteydessä.

Suostun henkilötietojeni käsittelyyn ja niiden luovuttamiseen tapahtuman järjestämisestä vastaaville tahoille.

Tags

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *