Keho kaipaa rajoja ja rakkautta

Keho kaipaa rajoja ja rakkautta
9.1.2018 No Comments » Elämäntavat, Hanna Markuksela Hanna Markuksela

Monen ihmisen laihdutustaivalta vierestä seurattuani voisin todeta, että kehon muokkaaminen muistuttaa lopulta paljon lapsen kasvattamista.

Jos on vain rajoja, mutta ei rakkautta, ei päästä pitkäkestoisiin tuloksiin.

Vapaa kasvatus johtaa kaaokseen, liian ankara kuri kapinaan. Näin toimivat lasten lisäksi elämänmuutosta tekevän aikuisen aivot. Siksi esittelen nyt kolmen ärrän taktiikan, joka tiivistää kaiken olennaisen painonhallinnan rajoista, rakkaudesta ja rentoudesta.

Rajat

Onnistuneeseen laihdutukseen liitetään aina itsekuri. Termi on kuitenkin kyseenalainen. Parhaimmillaan itsekuri tarkoittaa oman toiminnan hallitsemista pitkäjänteisesti. Kykyä uhrata vain hetkellistä nautintoa tuottava pahe korkeamman päämäärän eteen. Pahimmillaan itsekuri kääntyy kuitenkin asketismiksi ja elämä muuttuu tylsäksi taisteluksi impulsseja vastaan. Tällaista ei jaksa kauaa kukaan, ei edes suomalaisella sisulla. Lopulta tulee retkahdus.

Itsekuri toimiikin kepeimmin silloin, kun paheita ei yritetä väkisin torjua. Sen sijaan ne vaihdetaan tavoitetta edistäviin nautintoihin tai kompromisseihin.

Done is better than perfect.

Kaikki mikä vie millinkin eteenpäin kohti tavoitetta, on parempi kuin ei mitään. Jos et jaksa liikkua tuntia päivässä, aloita vartista. Jos et halua tehdä totaalista ruokaremonttia, aloita lisäämällä kaikille aterioille proteiinia.

[banner banner_width=”full” banner_color=”_colored” banner_title=”Pirjon tarina” banner_text=”Pirjo on tottunut syömään huonosti menneen työpäivän jälkeen levyllisen Fazerin sinistä tai kasan suklaapatukoita. Seuraa ryhtiliike. Rankan työstressin vastapainoksi Pirjo alkaa käydä tanssitunneilla ja vaihtaa suklaalevyn hedelmäviipaleisiin. Osan hedelmistä hän kastaa vain pari palaa suklaata sisältävään kastikkeeseen. Suklaapatukoiden tilalle tulevat suklaanmakuiset proteiinipatukat__ joita Pirjo ei jaksa syödä yhtä enempää.

Kokonaisuus on myös henkisesti enemmän gourmet kuin Fazerin sininen ykkösellä alas.

Pian Pirjon uusi toimintamalli on automatisoitunut. Lisäksi tanssin ja terveellisen syömisen tuottama pitkäkestoinen nautinto motivoi jo itsessään. Jopa enemmän kuin sivutuotteena tullut kiinteytyminen.”/]

Rakkaus

Ulkonäköönsä tyytymätön syö usein tyytymättömyyteensä. Tai kituuttaa vääränlaisen itsekurin voimalla läpi rääkkikuurien, joiden tulokset jäävät heikoiksi. Samoihin vanhoihin painolukemiin palataan usein korkojen kera. Itseään arvostava ihminen sen sijaan nauttii herkuista kohtuudella ja panostaa terveelliseen syömiseen asenteenaan ”Because I´m worth it”. Hän ei halua tehdä keholleen mitään muuta kuin hyvää kulloisessakin kontekstissa. Hän nauttii arjesta ja juhlasta.

En harrasta liikuntaa ja syö terveellisesti, koska vihaan vartaloani. Harrastan liikuntaa ja syön terveellisesti, koska rakastan sitä.

Rakkauteen kuuluu myös realismi. Sanotaan, että jos toista oikeasti rakastaa, ei häntä yritä muuttaa väkisin joksikin mitä hän ei ole. Sama pätee oman kehon rakastamiseen.

On turha verrata omaksi iloksi treenaavan arkikondista rankalla kisadieetillä, nesteenpoistokuurilla ja photoshopilla trimmatun fitness-mallin lookkiin. Tai jos naisen vyötärö on kapea ja lantio leveä, on hänen täysin järjetöntä haaveilla kapeammasta lantiosta. Rasvakudos palaa tasaisesti ja kehon mittasuhteet säilyvät samanlaisina. Muutenkin tällainen ajattelu on turhaa, sillä hyvä vyötärö-lantiosuhde on kaikissa kulttuureissa ihailtu piirre.

Rakkaus ja hyvä mieli ruokkivat siis kaikkiaan onnistumista ja onnistuminen edelleen näitä kahta. Tämän takia ihmisen joka katsoo itseään vikojen kautta, on tärkeää opetella uudenlainen myönteinen ajatusmalli itsestään. Harjoittelun voi aloittaa miettimällä joka kerta peilin edessä ulkonäöstään jotain piristävää. Sitkeästi toteutettuna tämä aivojumppaohjelma korjaa ulkonäköä tehokkaammin, kuin yksikään spinning-tunti.

Rentous

Ihminen voi olla joko orgastinen tai neuroottinen.

Jotain tähän tyyliin on todennut psykiatri Wilhelm Reich ja hänen jaottelunsa sopii mainiosti myös elämäntapamuutoksen terveellisyyden arvioimiseen. Elämässä on oltava orgastisuutta, sillä muuten siitä menee maku. Ehkä ripaus neuroottisuuttakin, jotta asiat pysyvät järjestyksessä. Havainnollistamme jakoa seuraavien esimerkkien avulla.

Jos istut juhlapöydässä ja päätät ettet voi ottaa lainkaan kakkua, sillä päivän proteiini-hiilari-rasvajakauma menee pilalle, olet neuroottinen.

Jos otat palan kakkua, keskityt sen makuun ja nautit elämästä muiden juhlijoiden kanssa, olet orgastinen.

Jos kituutat väkisin alhaisilla kaloreilla ja raahaudut uupuneena salille tekemään tehottoman treenisi, olet neuroottinen.

Jos syöt kunnolla ja lähdet salille energiaa puhkuen pitämään hauskaa, olet orgastinen.

Jos istut viikon kotona tankkaamassa pelkkää suklaata ja siideriä kaksin käsin, koska olosi on apea etkä jaksa huolehtia itsestäsi, et ole orgastinen etkä neuroottinen.

Olet ihminen, jonka kannattaa astua ulos ovesta, käydä tekemässä ihan vähän jotain oikeasti hauskaa liikuntaa sekä ostaa kaupasta vaikka makaronilaatikko.

Because your worth it.

Tags

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *