Zeneraattorit
Tiedettä ja täsmäratkaisuja
Kuinka aivotyöläinen saa itsestään parhaat suoritukset irti uuvuttamatta itseään totaalisesti? Kuinka työaika kannattaa käyttää? Riittääkö palautumiseen pelkkä lepo? Entä miten unesta saadaan mahdollisimman virkistävää?
Aivoystävällinen ajankäyttö -podcastsarjamme tarjoaa tutkittua tietoa aivoystävällisestä ajankäytöstä ja antaa käytännön vinkkejä oman ajankäytön tuunaamiseen. Sarjan 1. osassa ruoditaan “superaikatauluja” ja annetaan käytännön vinkkejä siihen, kuinka unesta saadaan aivoystävällistä ja palauttavaa. Alla on kuvamateriaalia podcastin kuuntelun tueksi sekä lisävinkki unen tukemiseen.
Alla näet uupuvan superihmisen aikataulun, jonka tyyppiseen päiväjärjestykseen moni pyrkii nykyajan kiirettä ja kovaa vauhtia ihannoivassa ilmapiirissä. Valitettavasti aivojamme ei ole suunniteltu kestämään tällaista rytmitystä. Podcastistamme voit kuunnella tarkemmin, mitä superihmisen aikataulu tekee ihmisaivoille.
Toisessa kuvassa näet aivo- ja työhyvinvointitutkimuksen mukaan aivotyöläiselle paremmin sopivan päivärytmin. Tässä rytmissä tehokkaalle työlle on paljon vähemmän aikaa, mutta lyhyessä ajassa voi saada itsestään paljon enemmän irti, kun energiaa ei mene väsymyksen ja ylikuormituksen kanssa taistelemiseen.
Kumpaa piirakkaa sinun ajankäyttösi muistuttaa?
Saat podcast-sarjaan yhdistetyissä blogeissa vinkkejä aikapiirakan palasten säätämiseen paremmalle tolalle.
Käytössäsi ovat kokeneet ammattilaiset, joilta löytyy seuraavaa koulutusta:
● Psykologian maisteri x2
● Kauppatieteen maisteri (pääaineena tietojärjestelmätiede)
● Ravintovalmentaja
● Traumapsykoterapeutti
● Psykologian tohtori, väitöskirja työuupumuksen hoidosta
● Mindfulness-, hyväksyntä- ja arvopohjaisten menetelmien käyttökoulutus
Palvelun toteutus
● 3 h tehovalmennus, jossa tiiviit tietoiskut, havainnollistavat esimerkit ja käytännön harjoitukset auttavat tekemään ajanhallinnasta tehokasta ja hyvinvointia tukevaa
● Osallistujien käyttöön jää vinkkipaketti ajanhallinnan kehittämiseen osana arkea
Palvelun sisällöt
● Millaisessa vireystilassa aivotyö onnistuu parhaiten?
● Kuinka omaa tekemistä voi jaksottaa ja priorisoida niin, että tärkeissä tehtävissä on parhaimmillaan?
● Mitkä ovat aivotyöläisen tyypillisimmät aikavarkaat ja kuinka niistä päästään eroon?
● Kuinka kuormitus ja lepo saadaan tasapainoon arjessa?
● Kuinka omasta ajanhallinnasta ja hyvinvoinnista voi huolehtia yhtä aikaa, vaikka olisi kuinka kiireinen?
Palvelun hyödyt
● Valmennuksessa harjoitellaan helppoja ja nopeita arjen ajanhallintakeinoja, joiden jatkuva käyttö hyödyttää vielä pitkään valmennuksen jälkeenkin
● Palvelu perustuu tutkimustietoon ja käytännön työssä koeteltuihin keinoihin
● Palvelun tarjoavat alan huippuosaajat, jotka auttavat saamaan ajanhallintakeinot käyttöön haastavissakin tilanteissa
Kokemuksia palvelusta
● “Ei pelkkä luento, konkreettiset harjoitukset hyviä. Ei nukuttanut koko aikana, se kertoo jotain. Ylitti odotukset.”
● “Asiantuntijat sydämellä mukana koulutuksessa. Elävät sitä mitä opettavat! Ovat samalla tasolla, hyviä esimerkkejä. Todellisia ammattilaisia!”
● ”Loistavaa osaamista, erinomaista esiintymistä ja rauhallista perustelemista, asioiden avaamista. Iso kiitos!”
Bosch, C., Sonnentag, S., & Pinck, A. S. (2018). What makes for a good break? A diary study on recovery experiences during lunch break. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 91, 134-157.
Clapp, W. C., Rubens, M. T., Sabharwal, J., & Gazzaley, A. (2011). Deficit in switching between functional brain networks underlies the impact of multitasking on working memory in older adults. Proceedings of the National Academy of Sciences, 108, 7212-7217.
Hedensjö, B. (2014). Hyvä yö: Mitä uni on ja miten sitä saa? Tallinna: Art House.
Huotilainen, M., & Peltonen, L. (2017). Tunne aivosi. Helsinki: Otava.
Kennedy, G. A., & Ball, H. (2007). Power break: A brief hypnorelaxation program to reduce work-related fatigue and improve work satisfaction, productivity, and well-being. Australian Journal of Clinical & Experimental Hypnosis, 35, 169-193.
König, C. J., Kleinmann, M., & Höhmann, W. (2013). A field test of the quiet hour as a time management technique. Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology, 63, 137-145.
Li, Y., Liu, H., Weed, J. G., Ren, R., Sun, Y., Tan, L., & Tang, X. (2016). Deficits in attention performance are associated with insufficiency of slow-wave sleep in insomnia. Sleep Medicine, 24, 124-130.
Lian, Y., Xiao, J., Liu, Y., Ning, L., Guan, S., Ge, H., … & Liu, J. (2015). Associations between insomnia, sleep duration and poor work ability. Journal of Psychosomatic Research, 78, 45-51.
Patterson, M. C. (2017). A naturalistic investigation of media multitasking while studying and the effects on exam performance. Teaching of Psychology, 44, 51-57.
Rubenking, B. (2017). Boring is bad: Effects of emotional content and multitasking on enjoyment and memory. Computers in Human Behavior, 72, 488-495.
Sonnentag, S., & Fritz, C. (2007). The Recovery Experience Questionnaire: development and validation of a measure for assessing recuperation and unwinding from work. Journal of Occupational Health Psychology, 12, 204-221.